Biografi

"Ceremoniell dramaturgi i en konstmusikalisk kontext" Ett ständigt undersökande av ceremoniella dramarturgier implementerade i en en konstmusikalisk kontext. Så beskriver Jacob sitt sätt att angripa komponerandet.

För Jacob Mühlrad startade resan mot att bli kompositör när han som femtonåring plockade upp en gammal, trasig synth och började improvisera. Sedan gick vägen via några år med piano i fokus (med Staffan Scheja som lärare) till komposition. Trots sin unga ålder har Jacob redan komponerat för några av Sveriges främsta ensambler, körer och orkestrar så som Norrbotten Neo, Sveriges Radiokör, Sofia Vokalensamble, Blåsarsymfonikerna och musiker så som Staffan Scheja, Fredrik Ekdahl, Christian Svarvar, Johannes Rostamo, och Eriikka Nylund. Jacobs musik har även även uppförts på några av landets största scener så som Kungliga Operan, Berwaldhallen (kommande), Konserthuset (kommande), Nybrokajen och Konstakademin.

Genom dessa framgångar har Jacob även blivit mycket uppmärksammad i media genom större porträtt i DN, gästat i TV4 “efter tio” hos Malou Von Sivers, gästat på SVT1 Gomorron Sverige och hållit föredrag på prestigefyllda TEDtalks.

2010 började Jacob studera för sin mentor, kompositören Sven-David Sandström. På grund av svår dyslexi tog det lång tid för Jacob att lära sig noter så allt började med egna, ostrukturerade improvisationer. Nu komponerar Jacob verk för några av Sveriges mest berömda musiker och största scener. För närvarande utbildar han sig till kompositör i västerländsk konstmusik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

I juni 2012 uruppfördes baletten “Friction” på Kungliga Operan i Stockholm. “Friction” var ett samarbete mellan Jacob och koreografen Bence Janscula och mottog mycket fina recensioner från bland andra Svenska Dagbladet, Expressen och Dansportalen.

I April 2014 uruppfördes “Nigun” av Sveriges Radiokör och Kungliga musikhögskolans kammarkör under ledning av Maria Wilson. Verket spelades in av Sveriges radio P2.
“Min utgångspunkt har varit att i detta verk åstadkomma en abstraktion av en judisk gudstjänst. Texten utgörs av fragment av ord från olika gudstjänster. Ordet “Nigun” betyder melodi och i Kabbalan, en del inom den judiska mysticismen, talar man ofta om den “ordlösa” melodin och hur den kommunicerar mer än melodin med text. Den ordlösa melodin har en högre andlig status och precis som i en gudstjänst överlagrar vokalisen och den textliga melodin varandra och relationen mellan dessa två är något jag undersöker i mitt stycke. An echo of memories uruppfördes av Staffan Scheja på konstakademin Februari 2015. "An echo of memories" är ett verk som gestaltar minnet av ett minne. Ett eko består av ett ljud som studsar mot en yta och kommer tillbaka förskjutet i tid, ett minne är ett urval av fragment av händelser. Stycket är inspirerat av ekots och minnets formationer och kompositionen reflekterar dessa rörelser. Mühlrad har även låtit minnen av sin tid som elev för Scheja avspeglas i stycket.

“Jacob Mühlrad är en stjärna i brant stigande med flera stora verk bakom sig, som körverket Thought and thought.” - Margaretha Sörenson Expressen

“Jag har undervisat länge, så jag ser när det finns en möjlighet att fortsätta som tonsättare. Vissa skriver bara musik som de har hört förut men Jacob hade mycket djupare idéer. Han kunde ingenting om komposition när vi möttes och jag känner mig väldigt glad och stolt över att jag ändå upptäckte hans möjligheter bakom all okunskap”. - “Sven- Sandström”